26 December, 2010

SMOKE ARE NOT SEXY RIGHT ??

 
huh . dapat jugak aku nk mencarut ari nyh . x derh idea kowt nk letak dekat blog nyh . finally ade jugak . nmpk photo kt atas ?? yeah . tak nak merokok kan ?? siape nk ?? aku x nk pown . sekarank nyh tiba mase aku nk buad karangan pasal bende alah yg x berfaedah nyh . aku akan story mcm mane ROKOK dengan AKU dulu .





dalam era globalisasi ini , kenaikan harga rokok semakin mendadak tinggi nye . namun dye dapat nk menghalang si perokok daripade membelinye , tidak kurang juge remaje remaje bawah umur yg ade sekarank . mereka tetap membeli walaupun harge sekotak rokok sekarang berharge RM10 . mahal kan . kate nye rokok permulaan daripade dadah . jika kite mule mencube rokok kite juga mungkin akan mencube dadah . namun perkara memang jelas dan benar . ini kerane melalui pengalaman saye sendiri .



story kisah benar yg berlaku keatas diri aku sendiri . aku bercerite bukan ingin menunjuk rase bangge but just nk buad pengajaran ke atas remaje remaje bawah umur sekarang . aku bermule tabiat merokok ini di bangku sekolah rendah lagi . mase too aku baru berusia 10 tahun . aku mule terjebak dengan tabiat ini kerane bergaul dengan budak budak yg liar . tapi aku bernasib baek kerane aku blowm ketagih rokok lagi pade waktu too . so start umur aku 11 tahun hingge 14 tahun aku tidak merokok lagi . but mungkin kerane iman tidak kuad aku mule kembali dengan tabiat tersebut . sewaktu tamat musim persekolahan fom 2 , aku mule bergaul dengan orank yg bukan sebaye dengan aku . aku bergaul dengan orank yg sudah tamat persekolahannye . niat di hati hanye ingin berkawan sahaje tapi hati nyh cukup lembut aku kembali menyedut asap rokok . waa . mase too aku berase bangge kerana asap banyak keluar dari mulut . start fom 3 aku menjadi perokok tegar . di asrama setiap malam aku akn berasap sebelum tidow . kate nye untuk menghilangkan strees , tp penipu jewp semue . walaupun banyak kali aku kantoi dengan warden aku semakin berani melakukannye . sehingge laa sekarang . apabile aku duduk di rumah ake semakin gelisah selagi tidak dapat membakar putung rokok . setiap hari aku mesti keluar semate mate ingin merokok . jahat kan . keluar rokok mesti ade ditangan . aku sanggup berlapar sebab ingin membeli haram jadah too . walaupown mama nan babah telah kerap memarahi memukul dan sebagainye pasal rokok aku tidak serik lagi . tp hati ini ingin berhenti . cuma aku perlu kuad kan semangat aku dan sokongan daripade kawan kawan . yeah . pade malam too 14november sewaktu aku pulang daripade belajar aku telah ditegur oleh babah . dye tahu tipu muslihat aku dulu . dye pown lelaki dan tidak menghisap rokok . mybe sebab too dye boleyh tahu . yeah . satu das telah hinggap di pipi aku pade malam too . huh . pening aku dibuad nye .malam too aku nekad mahu berhenti . mybe hidayah telah sampai kepade ku . hehe . esok nye aku akn berhenti . aku akan kuad kan semangat aku supaye tdak menyentuh bende too lagi . aku terkejut kawan kawan aku tidak gelak malah mereke bagi aku semangat lagi . thx my friend . and akhir sekali yg buad semangat aku bertambah kuad kerna MRS HOYDEN aku . walaupun dye x pernah bertanye aku nyh merokok or x aku tetap akan berhenti . e2 janji aku untuk semue kawan kawan aku . gladly aku berjaye berhenti sampai sekarang . waa . hebat kan . tanpe perlu ape ape ubat pown . semue pelik tgk aku . hahhahah . aku bersyukur . aku rase badan aku semakin bertanage ! yeah . alhamdulilah .
 

No comments:

Post a Comment

Small Cute Blue Gray Pointer